PRACA Z UCZNIAMI Z NISKĄ SAMOOCENĄ i BRAKIEM MOTYWACJI DO NAUKI
Szkolenie składa się z dwóch modułów.
W pierwszej części omawiane będą kwestie samooceny i jej wpływu na zachowanie, motywację do działania i postawę ucznia.
W drugiej części podjęty zostanie temat budowania i wzmacniania motywacji uczniów do nauki. Podczas szkolenia zostaną przedstawione najnowsze badania dotyczące poziomu samooceny uczniów i aktualnie zdiagnozowanych motywatorów i demotywatorów do nauki. Uczestnicy poznają narzędzia komunikacyjne wzmacniające samoocenę uczniów i ich chęć do rozwoju i nauki.
wesprzeć uczestników szkolenia w zrozumieniu jak funkcjonuje uczeń z niskim poczuciem własnej wartości.
wyposażyć uczestników w wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z nastolatkami opartej na wzmacnianiu ich samooceny.
pokazać związek zaniżonej samooceny nastolatka i wysokiej motywacji do nauki oraz przełożenie ich na osiąganie sukcesów w dorosłym życiu.
przedstawić najnowsze trendy prowadzenia lekcji tak, aby rozbudzić chęć i wzmacniać motywację uczniów do nauki.
Po szkoleniu uczestnicy będą:
wiedzieli jakie narzędzia stosować do szybkiej weryfikacji poziomu samooceny uczniów w klasie / w szkole.
znali wyniki najnowszych badań dotyczących czynników motywujących i demotywujących uczniów do nauki.
rozumieli zachowania uczniów z zaniżoną samooceną i potrafili takie osoby wspierać.
wiedzieli jaki wpływ na samoocenę ucznia mają pozytywne słowa rówieśników i dorosłych (w tym nauczyciela, wychowawcy, dyrektora).
rozumieli siłę pozytywnej informacji zwrotnej w motywowaniu i wzmacnianiu ucznia.
znali niezbędne wartości, o które należy dbać podczas zajęć aby lekcje zapadały uczniom w pamięć i motywowały do nauki.
PROGRAM:
Część I
Najnowsze badania dotyczące poziomu samooceny uczniów – przegląd wyników i wskazanie rekomendacji dla nauczycieli.
Jak powstaje niskie poczucie własnej wartości.
Czym jest samoocena:
Kiedy i jak się kształtuje?
Filary samooceny
Samoocena adekwatna, zawyżona i zaniżona.
Na co wpływa poziom samooceny w życiu?
Zagrożenia płynące z doświadczenia niskiej samooceny: wycofanie z życia społecznego klasy, alienacja, autoagresja.
Destrukcyjne emocje, destrukcyjne myśli, samookaleczenia – jak możemy to powstrzymać?
Uczeń cichy i grzeczny czy wycofany i bez wiary w siebie – zauważyć ucznia z zaniżoną samooceną.
Samookaleczenia jako mechanizm radzenia sobie z niepowodzeniami czy rozczarowaniami.
Na co zwracać uwagę obserwując uczniów? Jak rozmawiać z uczniem z zaniżoną samooceną? Gdzie szukać oznak samookaleczeń?
Siła pozytywnej informacji zwrotnej dawanej uczniom.
Analiza przypadków – proponowane wsparcie.
Część II
Najnowsze badania dotyczące motywacji do nauki młodzieży w Polsce – przegląd wyników i wskazanie rekomendacji dla nauczycieli.
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna oraz jej wpływ na proces nauczania i uczenia się.
Mózg a motywacja do nauki - sekrety dopaminy.
Poczucie skuteczności a motywacja do nauki.
Inteligencja społeczna jako najważniejsze narzędzie nauczyciela – mentora. Jak zarządzać emocjami uczniów aby chcieli się rozwijać.
Czynniki potrzebne do osiągniecia optymalnego poziomu motywacji uczniów czyli jak rozwijać kompetencję, autonomię i otwartość na współpracę uczniów w klasie.
Predyktory lekcji zapadającej w pamięć i motywującej do nauki:
Zaskoczenie
Poczucie dumy
Pozytywne Relacje
Analiza przypadków – czyli czego potrzebują uczniowie z mojej klasy?